DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Ontwerpverkeersbesluit Instellen parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen in Beethovenstraat Elst.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 20bwb00055Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;Gelet op• Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;• Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;• Artikel 12, lid b van het BABW, ingevolge het plaatsen van bord E1 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;• Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie.Aanleiding• De gemeente heeft op 2 december 2016 de visie 'Duurzaam Overbetuwe' vastgesteld, waarin elektrisch rijden een belangrijk speerpunt is en het parkeren van elektrische auto's prioriteit krijgt ten opzichte van meer vervuilende auto's. Dit verkeersbesluit voorziet in het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s in de Beethovenstraat te Elst.• Om dit verkeersbesluit zorgvuldig te nemen, volgen we de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb. Voor u ligt het ontwerp van dit verkeersbesluit. Binnen 6 weken nadat dit ontwerp-verkeersbesluit ter inzage is gelegd kunnen belanghebbenden een zienswijze indienen. Op grond van de ingediende zienswijzen zal het definitieve verkeersbesluit worden genomen. Hiertegen kunnen in beginsel alleen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend in beroep gaan. De bezwaarmogelijkheid vervalt.Overwegende dat:• Steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto;• Het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;• Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride auto (vierwielig); • Elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen; • Gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening; • Gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening; • Het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn; • De gemeente de visie ‘Duurzaam Overbetuwe’ heeft vastgesteld waarin elektrisch rijden een belangrijk speerpunt is en het parkeren van elektrische auto’s prioriteit krijgt ten opzichte van meer vervuilende auto’s; • Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland; • De laadlocatie is bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2020) en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet (in samenwerking met de netbeheerder); • Daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker; • De gemeente een concessieovereenkomst is aangegaan met een bedrijf (de concessiehouder) voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer; • De concessiehouder op aanvraag van gebruikers van elektrische voertuigen een laadpaal mag plaatsen op de betreffende locatie uit de bijlage van dit verkeersbesluit; • Het voor zowel de gebruiker als voor de concessiehouder van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor; • De gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit; • De oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;• Er daarvoor bij de laadpaal uit de bijlage twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s; • De uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “alleen opladen elektrische voertuigen”; • Het verkeersbesluit niet automatisch inhoudt dat alle daarin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, aangezien de uitvoering afhankelijk is van de aanvragen van derden; • Bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op de betreffende locatie, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s; • De tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden; • Bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s; • De openbare laaddienst uitsluitend wordt verzorgd met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland;• Het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;• De bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;• Overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd.Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N :1. Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locatie in de bijlage en daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “alleen opladen elektrische voertuigen” en de parkeerplaatsen te markeren met een pijl op genoemd onderbord, maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:a. het verkeersbesluit voor deze locatie pas in werking treedt als de concessiehouder voor laaddiensten een verzoek bij de gemeente indient om op die locatie een laaddienst te starten;b. het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;c. bij voldoende gebruik van de laadvoorziening, en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;2. Voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2020. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan de betreffende locatie – door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord “alleen opladen elektrische voertuigen” vervalt het desbetreffende besluit voor deze locatie.Elst, 12 augustus 2020namens burgemeester en wethouders,medewerker Verkeer, team Ruimte,L. van TeeffelenDit besluit wordt bekendgemaakt in Hét Gemeentenieuws en gepubliceerd op de Staatscourant.Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. VerkeersadviseringNiet mee eens?Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht een zienswijze indienen. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.Wilt u na dit gesprek alsnog een zienswijze indienen? Stuur dan uw zienswijze naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u de zienswijze indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant. Daarmee voorkomt u dat wij uw zienswijze niet meer kunnen behandelen.De zienswijze kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw zienswijze:• Uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;• de datum en een omschrijving van dit besluit;• uw zienswijze op het ontwerp-besluit;Vergeet u ook niet uw zienswijze te ondertekenen!U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer L. van Teeffelen (0481 - 362 300) van het team Ruimte.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2020.
Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.