DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit afsluiten van de Kerkstraat Elst voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 17BWB00033Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;Gelet op•artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van het verkeersteken C1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (de gemandateerde van) de korpschef van de politie;Aanleiding•Het gebied tussen Arnhem en Nijmegen is aangewezen als Rijksbufferzone, een zone waarin geen verstedelijking meer mag plaatsvinden en waar wordt gewerkt aan verbetering van de omgevingskwaliteit. Die verbetering van de omgevingskwaliteit is vormgegeven in het plan ‘Park Lingezegen’. De gemeenten Overbetuwe en Lingewaard hebben, omdat het plan grondgebied van beide gemeenten beslaat, een intergemeentelijke structuurvisie ontwikkeld waarin vijf deelgebieden zijn gedefinieerd. Dit zijn: De Park, Waterrijk, Landbouwland, De Buitens en De Woerdt. In de structuurvisie komt duidelijk naar voren dat elk van de deelgebieden een recreatieve en ecologische doelstelling heeft. Voor elk van de deelgebieden is dit uitgewerkt in specifieke maatregelen.•Deelgebied Waterrijk, gelegen aan de noordoost zijde van Elst, is een gebied waar verblijven centraal staat en waar openluchtrecreatie wordt aangelegd en vooral recreatieve bestemmingslocaties liggen. Ook wordt in het gebied natuur ontwikkeld. Mede vanwege deze karakteristieken is doorgaand verkeer niet gewenst.•Verder is een industrieterrein aanwezig op Kerkstraat 8 (voor de diverse bedrijven van de Gidding Groep), waardoor vrachtverkeer met deze bestemming over de Kerkstraat moet rijden. De combinatie van smalle wegen en aanwezigheid van vrachtverkeer zorgt ervoor dat veel autoverkeer de bereikbaarheid van dit perceel belemmert en dus ongewenst is.Overwegende dat:•deelgebied Waterrijk omsloten wordt door de Rijksweg Noord, de bebouwde kom van Arnhem, het Patrouille Pad Zuid en 1e Weteringsewal/Lingewal;•deelgebied Waterrijk is aangewezen als Ecologische Hoofd Structuur;•dit betekent dat er ten opzichte van de huidige situatie een significante landschappelijke omvorming zal gaan plaatsvinden waarin de aanwezigheid van water een grote rol zal spelen;•in de intergemeentelijke structuurvisie van Park Lingezegen (februari 2010) is opgenomen dat in verband met verkeersveiligheid en versterking van de recreatieve beleving van rust en ruimte dit plangebied autoluw wordt gemaakt;•op dit moment drie wegen het plangebied van noord naar zuid doorkruisen:•aan de westzijde de Kerkstraat, die de Rijkerswoerdsestraat en de 1e Weterinsgewal met elkaar verbindt;•aan de oostzijde de Kampsestraat die de Rijkerswoerdsestraat en de Lingewal met elkaar verbindt;•midden in het plangebied snelweg A325.•snelweg A325 vanwege de onmiskenbaar belangrijke verbindende en ontsluitende functie voor zowel Arnhem en Nijmegen als Elst en Bemmel buiten de plannen voor het autolow maken van het gebied blijft;•de Kerkstraat echter wel autoluw gemaakt kan worden, waarbij autoluw betekent dat autoverkeer is toegestaan, maar met de beperking dat dit verkeer een bestemming moet hebben in de Kerkstraat;•in het structuurplan wordt gekozen voor een autoluw gebied op wegen waar dat mogelijk is;•aangezien het autoverkeer een (te) dominante rol speelt op de wegen en de wegen vaak smalle profielen hebben, is dit onwenselijk voor (recreatief) fietsverkeer, alsmede voor de bereikbaarheid van o.a. het vrachtverkeer van en naar het industrieterrein van de Gidding groep op Kerkstraat 8;•in het verkeersbeleid voor Park Lingezegen is ingestoken op het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid, waarbij de leefbaarheid versterkt wordt;•een onderdeel hiervan is het laten afwikkelen van autoverkeer op de bestaande hoofdwegen en het onaantrekkelijk maken van de overige wegen voor autoverkeer;•het gebied verder wel bereikbaar moet blijven voor gemotoriseerd verkeer, maar dat er geen doorgaand gemotoriseerd verkeer in het gebied meer kan plaatsvinden;•ten behoeve van het landschappelijke karakter het wel gewenst is om doorgaand langzaam verkeer te behouden en te versterken;•het autoluw maken van de Kampsestraat nog niet aan de orde is en later in een apart besluit zal worden beschreven;•de rijbaan in de zuidelijke helft ongeveer 3,5 meter breed is en in de noordelijke helft ongeveer 2,6 meter breed;•met deze breedtes het gemotoriseerd verkeer bij een tegenligger altijd ruim door de berm moet rijden en dat dit ongewenst is;•de mogelijkheid tot afsluiten ondersteund wordt door tellingen van intensiteit die in 2013 zijn uitgevoerd;•de tellingen laten zien dat slechts een zeer beperkt aantal voertuigen van de Kerkstraat gebruik maakt;•dit concreet betekent dat per etmaal maximaal 228 voertuigen per richting gebruik maken van de Kerkstraat;•voor het afsluiten van Kerkstraat gekozen is voor het plaatsen bord C1 (geslotenverklaring) uit bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met een onderbord met de tekst “uitgezonderd bestemmingsverkeer”;•het plaatsen van bord C1 (geslotenverklaring) met dit onderbord slechts in beperkte mate te handhaven is;•voertuigen hierbij altijd de mogelijkheid hebben om het bord te negeren;•in de zoektocht naar de beste manier van afsluiten wordt gezocht naar de meest werkbare oplossing waarbij ook het doorgaande verkeer zoveel mogelijk wordt tegengegaan;•hierbij ook de wensen van aanwonenden en aanliggende bedrijven is meegenomen;•deze bewoners en bedrijven aangeven dat een fysieke afsluiting ongewenst is;•een ander belangrijk aspect in deze is dat Park Lingezegen een eigen toezichthouder/BOA heeft en dat deze ook bevoegd is om te handhaven op afsluitingen met bord C1 uit bijlage 1 van het RVV1990, in het kader van openbare orde;•de afsluiting van de Kerkstraat ook wordt gedaan vanwege de leefbaarheid zoals opgenomen in de Structuurvisie;•er verder een preventieve werking uit gaat als een toezichthouder regelmatig ter plaatse is;•met het instellen van de afsluiting het doorgaande verkeer geweerd wordt uit het gebied wat voor een veel rustiger straatbeeld zorgt, daarmee bijdragend aan de gewenste recreatieve beleving van rust en ruimte in het gebied;•doorgaand verkeer op de route Elst - Arnhem vv en goed alternatief heeft in de Rijksweg Noord;•doorgaand verkeer op de route Bemmel – Arnhem vv een alternatief heeft via de Heuvelsestraat en Azalealaan;•alle percelen vanuit zowel de Rijkerswoerdsestraat als 1e Weteringsewal bereikbaar blijven;•met de betrokkenen over deze maatregel overleg is gevoerd;•de meeste geen bezwaar hebben tegen deze maatregel;•de bedrijven Van Amerongen en Pitch&Putt positief zijn over instellen van de maatregel omdat door het sterk verlagen van de verkeersintensiteit de omgeving van de terreinen veiliger worden en zij toch bereikbaar blijven;•de consequenties van de afsluiting voor eigenaren en bewoners dus minimaal is en voor enkelen zelfs een meerwaarde heeft;•de bewoners hebben ingestemd met het afsluiten van de Kerkstraat met borden;•het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;•de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen; •daarnaast bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken en de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken;•de Kerkstraat in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe;•overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N :1.het verkeersbesluit van 13 december 2016 met kenmerk 16bwb000125 over de afsluiting van de Kerkstraat te Elst in te trekken;2.de Kerkstraat te Elst af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van borden C1 uit bijlage 1 van het RVV1990 met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer, ruiters en fietsers en bromfietsers’;3.de verkeerstekens aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.Aldus besloten in de vergadering van 4 april 2017.Burgemeester en wethouders,de gemeentesecretaris, de burgemeester,. .Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant.Niet mee eens?Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden.Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:•uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;•de datum en een omschrijving van dit besluit;•waarom u het niet eens bent met dit besluit.Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.Voorlopige voorzieningSoms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.Digitaal voorlopige voorziening vragenU kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2017.
Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.