DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit tot het wijzigen van het parkeerverbod op de Stationsstraat te Elst.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 16bwb00118Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;Gelet op:•artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;•artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daarbij een verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 12 van het BABW ingevolge het verwijderen van borden model E1 uit bijlage 1 van het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie;Aanleiding•Op het doodlopende deel van de Stationsstraat in Elst en een deel van de Eshofsestraat (ten zuiden van de Van Oldenbarneveltstraat) is de parkeerdruk overdag hoog (vaak boven 90%). Zowel bewoners als aan de wegen gelegen bedrijven (kinderdagverblijf, politie, kapsalon en bijvoorbeeld huisarts) ondervinden hiervan hinder doordat weinig parkeerplek beschikbaar is voor henzelf (bewoners en personeel) of bezoekers. Recent is een studie uitgevoerd om te bepalen of het zinvol was een parkeerschijfzone in te voeren op het doodlopende deel van de Stationsstraat. Dit bleek door sterk uiteenlopende belangen niet goed inpasbaar. •In de huidige situatie bestaat op de Stationsstraat ook een parkeerverbod. Dit is in het verleden ingesteld om te voorkomen dat bezoekers van met name het stationsgebied in de buurt zouden parkeren en om de route naar Heinz en de voormalige spoorwegovergang open te houden. De Stationsstraat was tot 2011 een voorrangsweg met maximumsnelheid van 50 km/uur. Nu de Stationsstraat een 30 km-zone is, in combinatie met een hoge parkeerdruk, is het parkeerverbod onder de loep genomen en niet meer nodig geacht. •Na het besluit van 1 juni 2016 om het parkeerverbod op te heffen zijn twee bezwaarschriften ingekomen. Na overleg met de bezwaarmakers is het parkeerverbod onder de loep genomen en met dit besluit wordt het opheffen ongedaan gemaakt en het parkeerverbod gewijzigd.Overwegende dat:∘de Stationsstraat net ten oosten van het centrum van Elst ligt en de Stationsdwarsstraat en de Eshofsestraat met elkaar verbindt;∘op het weggedeelte tussen Eshofsestraat en Oude Aamsestraat een parkeerverbod is ingesteld aan de westzijde van de rijbaan;∘parkeren is toegestaan in de vakken aan de oostzijde;∘het parkeerverbod in het verleden is ingesteld ten bate van de bereikbaarheid van bedrijven in de omgeving, zoals bijvoorbeeld Heinz, wat verder zuidelijk is gevestigd;∘in 2011 een 30 km/h zone is ingesteld in wijk en bestaande voorrangssituaties zijn opgeheven;∘het parkeerverbod, na de verhuizing van diverse bedrijven en het feit dat de ontsluiting van Heinz tegenwoordig via de Olympiasingel en TEOstraat plaatsvindt, geen directe functie meer heeft voor het vrijhouden van de rijbaan voor vrachtverkeer;∘verder de spoorwegovergang bij de Oude Aamsestraat is opgeheven;∘een parkeerverbod volgens Duurzaam Veilig richtlijnen in principe niet thuishoort in een 30 km/h zone;∘in het centrum van Elst, wat relatief dichtbij is, een parkeerschijfzone van kracht is;∘daarnaast een kleine parkeerschijfzone is aangelegd op de Van Oldenbarneveltstraat, met 5 parkeerplaatsen;∘op het weggedeelte tussen Eshofsestraat en Oude Aamsestraat langsparkeerplaatsen zijn gelegen aan de noordzijde;∘aan het doodlopende deel van de Stationsstraat kinderdagverblijf De Kikkerkoning en een aantal woningen zijn gevestigd;∘tegenover het kinderdagverblijf fysiotherapiepraktijk Het Station aanwezig is;∘in de directe omgeving nog meer woningen staan en ook het politiebureau, een kapsalon, een café en een huisarts zijn gevestigd;∘een deel van de woningen op eigen terrein kan parkeren, een ander deel niet;∘de combinatie van de aanwezige functies op weekdagen overdag zorgt voor een hoge parkeerdruk;∘de hoogste parkeerdruk wordt gezien op de Eshofsestraat en het doodlopende deel van de Stationsstraat;∘de parkeerdruk kan oplopen tot boven 100%;∘dit betekent dat af en toe ook wordt foutgeparkeerd;∘dit probleem zich ’s avonds en in de weekenden niet voordoet en er dan voldoende parkeerruimte in de buurt is;∘het foutparkeren en de hoge parkeerdruk voor onvelige situaties kunnen zorgen doordat minder zicht op de rijbaan overblijft;∘een hoge parkeerdruk verder zorgt voor zoekverkeer waarbij men door het zoeken naar een parkeerplaats minder aandacht heeft voor overige verkeersdeelnemers;∘in 2016 diverse werkzaamheden rondom het station plaatsvinden, waarbij diverse wegen (deels) worden afgesloten;∘hierdoor extra parkeervraag zal ontstaan in de directe omgeving;∘diverse omwonenden doordeweek overdag veel hinder ondervinden van de hoge parkeerdruk;∘ouders die kinderen ’s ochtends naar het Kinderdagverblijf brengen regelmatig geen parkeerplek kunnen vinden;∘bezoekers van de verschillende andere functies overdag vaak moeilijk of helemaal geen parkeerplaats in de buurt kunnen vinden;∘hierdoor een parkeersituatie ontstaat die soms verkeersonveiligheid en irritatie bij bewoners veroorzaakt;∘deze problematiek extern is onderzocht en omwonenden hierover per brief zijn geïnformeerd;∘daarnaast specifiek gesproken is met het kinderdagverblijf, de politie en de kapsalon;∘ook telefonisch contact heeft plaatsgevonden met diverse bewoners in de directe omgeving;∘hieruit duidelijk wordt dat in deze omgeving overdag veel langparkeerders staan;∘medewerkers van de politie hierin een grote groep vormen, wat zij ook zelf beamen;∘zij vaak al vanaf ’s ochtends vroeg parkeerplekken in de omgeving bezet houden;∘hierdoor weinig tot geen ruimte overblijft voor bewoners of bezoekers;∘naar aanleiding van de bouw van een P+R voorziening op station Elst intiteel was beoogd een vergunninghouderszone in de buurt aan te leggen;∘dit werd gedaan omdat verwacht werd dat een aanzienlijk deel van de doelgroep die in de P+R voorziening moest parkeren juist in de wijk zou gaan staan aangezien in de P+R voorziening betaald moest worden;∘de P+R voorziening uiteindelijk gratis toegankelijk is geworden;∘daarmee ook de directe noodzaak voor invoeren van een vergunninghouderszone verviel;∘het probleem van een hoge parkeerdruk overdag in de buurt niettemin bleef bestaan;∘oplossen van de problematiek mogelijk is door het aanleggen van meer parkeerplaatsen of het weren van bepaalde groepen;∘een robuuste oplossing moet worden gezocht waarmee de buurt voor langere tijd geholpen is met de minste nadelen;∘aanleggen van extra parkeerplaatsen in de buurt ten koste gaat van groen, dat in beperkte mate aanwezig is, wat ongewenst is;∘de P+R voorziening bij station Elst een goede locatie blijft om langparkeerders op te vangen, maar de gemeente weggebruikers niet kan dwingen om gebruik te maken van de gratis P+R-garage;∘de loopafstand tussen die locatie en het politiebureau ongeveer 400 meter is en daarmee binnen door CROW gestelde richtlijnen ligt;∘door opheffen van het parkeerverbod op een deel van de Stationsstraat bezoekers van het kinderdagverblijf en de andere functies overdag altijd meer plaats hebben;∘de loopafstand naar het kinderdagverblijf beperkt blijft doordat op een naastgelegen weggedeelte wordt geparkeerd;∘hiermee de verkeersonveiligheid voor kleine kinderen zoveel mogelijk wordt beperkt;∘door het opheffen van het parkeerverbod meer eenduidigheid ontstaat met soortgelijke gebieden in de gemeente;∘doordat de hoogste parkeerdruk in de buurt zich in het noordelijke deel van de Stationsstraat en Eshofsestraat voordoet er in dit geval voor wordt gekozen het parkeerverbod op te heffen tussen Eshofsestraat en Oude Aamsestraat;∘de rijbaan van de Stationsstraat ongeveer 5 meter breed is;∘er in combinatie met geparkeerde voertuigen altijd ongeveer 3 meter overblijft, wat voldoende is om ook vrachtwagens te laten passeren;∘geparkeerde voertuigen op de rijbaan tevens een snelheidsremmend effect hebben;∘parkeren op de rijbaan naast in- en uitritten van woningen kan zorgen voor een beperkter zicht;∘de Stationsstraat echter nauwelijks doorgaand verkeer kent en de gemiddelde verkeersintensiteit laag ligt;∘de gemeente door het toestaan van parkeren op de rijbaan het herstellen van het beeld van een 30 km/h zone belangrijk acht;∘door het scheppen van meer parkeerruimte foutparkeren kan worden beperkt en de parkeerdruk beter wordt gespreid;∘de verwachting is dat er minder zoekverkeer is;∘hierdoor de veiligheid op straat verbetert;•met het verkeersbesluit van 1 juni 2016 ook besloten is tot het opheffen van het verkeersbesluit op dit deel en dat hiertegen twee bezwaarschriften ingekomen zijn;•met de bezwaarmakers is gesproken en getracht is om zoveel mogelijk te voldoen aan de wensen van de bezwaarmakers;•een van de bezwaarmakers bezwaar heeft gemaakt omdat de uitrit bij het bedrijf onvoldoende gebruikt kan worden met vrachtwagens;•bij het gebruik van een inrit met vrachtwagens veel ruimte nodig is;•het belangrijk is om tegenover de inrit van dit bedrijf de ruimte vrij te houden;•ook in de bocht de kans groot is dat geparkeerd gaat worden op plaatsen waar het weliswaar is toegestaan, maar het consequenties heeft voor het doorzicht of waarbij anderen daarnaast parkeren met alle gevolgen van dien;•de bocht alsmede de ruimte tegenover de inrit van Stationstraat 1 vrijgehouden moet worden voor de bruikbaarheid en verkeersveiligheid;•het parkeerverbod tussen huisnummer 5 en de Oude Aamsestraat wel opgeheven kan worden;•verder wordt bekeken of in de groenstroken naast de rijbaan extra parkeervakken aangelegd kunnen worden;∘het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;∘de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;∘de Stationsstraat binnen de bebouwde kom van Elst ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe;∘overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie;nemen, gelet op het voorgaande, de volgendeB E S L U I T E N :1.het verkeersbesluit van 1 juni 2016, met kenmerk 16bwb00062, inzake het opheffen van het parkeerverbod aan de westzijde van de Stationsstraat, tussen de Eshofsestraat en Oude Aamsestraat, hierbij in te trekken;2.opheffen van het parkeerverbod aan de westzijde van de Stationsstraat, tussen de Oude Aamsestraat en huisnummer 5, door het verwijderen van borden E1 uit bijlage 1 van het RVV 1990;3.de bebording wordt verplaatst naar de nieuwe locatie zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;Aldus besloten in de vergadering van 8 november 2016.Burgemeester en wethouders,de gemeentesecretaris, de burgemeester,drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk.Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant.Niet mee eens?Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes wekenna de dag waarop het besluit is verzonden.Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:•uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;•de datum en een omschrijving van dit besluit;•waarom u het niet eens bent met dit besluit.Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.Voorlopige voorzieningSoms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.Digitaal voorlopige voorziening vragenU kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.