Verkeersbesluit voor het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 4A bij inrichtingsplan Elst Centraal

DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit voor het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 4A bij inrichtingsplan Elst Centraal.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 16bwb00040 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 12 van het BABW ingevolge het plaatsen van borden model A1 en C1, beide uit bijlage 1 van het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie; • het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016; Aanleiding •De gemeente Overbetuwe start op korte termijn met de uitvoering van het inrichtingsplan ‘Elst Centraal’. Hiertoe wordt de directe omgeving van station Elst aangepakt, waarbij wegen, fietspaden en groen worden heringericht. Dit vindt plaats in negen opeenvolgende fasen. Door de werkzaamheden wordt steeds een deel van het openbare gebied opgebroken, waardoor verkeer niet zoals in de huidige situatie kan doorstromen. Dit besluit gaat in op de te plaatsen verkeerstekens in fase 4A. Overwegende dat: ∘ Station Elst aan de oostzijde van de kern Elst is gelegen; ∘ de directe omgeving van het station en toeleidende wegen in 2016 worden heringericht; ∘ hierbij de wegenstructuur, routering en voorrangssituaties in het gebied worden aangepast; ∘ de grootste wijziging plaatsvindt in het afwikkelen van fietsverkeer en autoverkeer rondom het station; ∘ aan de noordzijde van het station een onderdoorgang voor langzaamverkeer wordt aangelegd; ∘ aan de zuidzijde van het station een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer wordt aangelegd; ∘ fietsverkeer tussen centrum en Nieuwe Aamsestraat in de toekomstige situatie een rechtstreekse verbinding heeft over de Johan de Wittstraat; ∘ woningen en aan de straat gelegen parkeervakken niettemin toegankelijk blijven voor gemotoriseerd verkeer; ∘ gemotoriseerd verkeer in de toekomstige situatie een oost-west verbinding heeft via de Van Oldenbarneveltstraat, Spoorlaan en Energieweg; ∘ verkeer via de auto-onderdoorgang ook naar de Regenboog en Nieuwe Aamsestraat kan rijden; ∘ de herstructurering plaatsvindt in negen verschillende fasen; ∘ deze fasen zijn vastgelegd in het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016; ∘ per fase een vooraf afgebakend wegvak wordt aangepakt; ∘ voor elke fase tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen; ∘ dit besluit betrekking heeft op het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 4A; ∘ fase 4 volgens planning uitgevoerd wordt in week 41 t/m 43 van 2016; ∘ de maatregel met betrekking tot instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h op de Nieuwe Aamsestraat, zoals vastgesteld in het besluit voor tijdelijke maatregelen in fase 2 tijdens deze fase ook van kracht is; ∘ de maatregelen met betrekking tot de parkeervebodzone op de Spoorlaan, twee tijdelijke bushalten op de Spoorlaan, de Kiss&Ride strook op de Spoorlaan en het afsluiten van de Nieuwe Aamsestraat voor verkeer, zoals vastgesteld in het besluit voor tijdelijke maatregelen in fase 3, tijdens deze fase ook van kracht zijn; ∘ fase 4 bestaat uit twee delen, waarin wordt gewerkt aan de kruising Van Oldenbarneveltstraat – Eshofsestraat – De Savornin Lohmanstraat; ∘ door het uitvoeren in twee fasen hulpdiensten en langzaam verkeer een verbinding behouden van oost naar west en vice versa; ∘ woningen binnen de driehoek Stationsstraat – Oude Aamsestraat – Van Oldenbarneveltstraat bereikbaar blijven middels een route via de Stationsstraat, Marga Klompélaan en Taminiausingel; ∘ met de werkzaamheden de fietsoversteek op het kruispunt wordt verlegd en er een nieuwe middengeleider wordt aangebracht; ∘ in fase 4A het zuidelijke deel van het kruispunt wordt aangepakt; ∘ gemotoriseerd verkeer gedurende de werkzaamheden geen gebruik kan maken van het kruispunt; ∘ de volgende wegen in het gebied daarom worden afgesloten: a. Eshofsestraat, tussen Rijksweg zuid en het kruispunt met de Van Oldenbarneveltstraat; b. het fietspad langs de Van Oldenbarneveltstraat; c. De Savornin Lohmanstraat, tussen Schaepmanstraat en Van Oldenbarneveltstraat, (brom)fietsers daarvan uitgezonderd; d. het kruispunt Eshofsestraat – Van Oldenbarneveltstraat; e. Johan de Wittstraat, aanwonenden en (brom)fietsers daarvan uitgezonderd; f. de Van Oldenbarneveltstraat, ter hoogte van huisnummer 16, aanwonenden daarvan uitgezonderd; ∘ fietsers komende vanuit het centrum die richting het station gaan over de rijbaan van de Johan de Wittstraat kunnen rijden; ∘ de werkzaamheden een vooraankondiging krijgen door het plaatsen van borden J16, uit bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende locaties: a. de Dorpsstraat; b. de Rijksweg Zuid, aan weerszijden van het kruispunt met de Dorpsstraat; c. De Savornin Lohmanstraat; d. Eshofsestraat; e. Johan de Wittstraat; f. Groen van Prinstererstraat; g. Van Oldenbarneveltstraat; ∘ verkeer op de Rijksweg Zuid vanwege de werkzaamheden langzamer moet rijden; ∘ de maximumsnelheid op het kruispunt Dorpsstraat – Rijksweg Zuid daarom rijdens de werkzaamheden wordt verlaagd naar 30 km/h door het plaatsen van borden A1, uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Dorpsstraat en Rijksweg Zuid; ∘ de genoemde verkeersmaatregelen van kracht zijn in de weken 41 t/m 43 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; ∘ op het moment dat de verkeersmaatregelen voor de definitieve situatie worden geplaatst, worden die van kracht; ∘ dit besluit van kracht is gedurende de uitvoering van werkzaamheden aan fase 4A en het daarna automatisch komt te vervallen; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ∘ de in het besluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van Elst liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe; ∘ overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. de volgende (delen van) wegen af te sluiten voor verkeer door het plaatsen van borden C1, uit bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met bouwhekken: a. Eshofsestraat, tussen Rijksweg zuid en het kruispunt met de Van Oldenbarneveltstraat; b. het fietspad langs de Van Oldenbarneveltstraat; c. De Savornin Lohmanstraat, tussen Schaepmanstraat en Van Oldenbarneveltstraat; d. het kruispunt Eshofsestraat – Van Oldenbarneveltstraat; e. Johan de Wittstraat, aanwonenden en (brom)fietsers daarvan uitgezonderd; f. de Van Oldenbarneveltstraat, tussen Eshofsestraat en huisnummer 16; 2. (brom)fietsers uit te zonderen van de afsluiting genoemd onder punt 1, lid c, door het aanbrengen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd (brom)fietsers”; 3. aanwonenden en (brom)fietsers uit te zonderen van de afsluiting genoemd onder punt 1, lid e, door het aanbrengen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd aanwonenden en (brom)fietsers”; 4. aanwonenden uit te zonderen van de afsluiting genoemd onder punt 1, lid f, door het aanbrengen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd aanwonenden”; 5. de maximumsnelheid op het kruispunt Dorpsstraat – Rijksweg Zuid tijdens de werkzaamheden te verlagen naar 30 km/h door het plaatsen van borden A1, uit bijlage 1 van het RVV 1990; 6. bebording wordt geplaatst zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk 401787-06A01-D; 7. de maatregelen genoemd onder punten 1 t/m 4 van kracht te laten zijn in de weken 41 t/m 43 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; 8. de maatregel genoemd onder punt 5, van kracht te laten zijn in de weken 41 t/m 46 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; Aldus besloten in de vergadering van 19 april 2016. Burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris,                              de burgemeester, drs C.W.W. van den Berg.                           drs A.S.F. van Asseldonk. Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’. Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.

Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deOverbetuwegids.nl
Redactie deOverbetuwegids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen overbetuwe
  2. stcrt-2016-21583

Gerelateerde berichten