DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit voor het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 2 bij inrichtingsplan Elst Centraal.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 16bwb00038 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de verwijdering van voorzieningen ter regeling van het verkeer die leiden tot een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 12 van het BABW ingevolge het plaatsen van borden model A1 en C1, uit bijlage 1 van het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie; • het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016; Aanleiding •De gemeente Overbetuwe start op korte termijn met de uitvoering van het inrichtingsplan ‘Elst Centraal’. Hiertoe wordt de directe omgeving van station Elst aangepakt, waarbij wegen, fietspaden en groen worden heringericht. Dit vindt plaats in negen opeenvolgende fasen. Door de werkzaamheden wordt steeds een deel van het openbare gebied opgebroken, waardoor verkeer niet zoals in de huidige situatie kan doorstromen. Dit besluit gaat in op de te plaatsen verkeerstekens in fase 2. Overwegende dat: ∘ Station Elst aan de oostzijde van de kern Elst is gelegen; ∘ de directe omgeving van het station en toeleidende wegen in 2016 worden heringericht; ∘ hierbij de wegenstructuur, routering en voorrangssituaties in het gebied worden aangepast; ∘ de grootste wijziging plaatsvindt in het afwikkelen van fietsverkeer en autoverkeer rondom het station; ∘ aan de noordzijde van het station een onderdoorgang voor langzaamverkeer wordt aangelegd; ∘ aan de zuidzijde van het station een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer wordt aangelegd; ∘ fietsverkeer tussen centrum en Nieuwe Aamsestraat in de toekomstige situatie een rechtstreekse verbinding heeft over de Johan de Wittstraat; ∘ woningen en aan de straat gelegen parkeervakken niettemin toegankelijk blijven voor gemotoriseerd verkeer; ∘ gemotoriseerd verkeer in de toekomstige situatie een oost-west verbinding heeft via de Van Oldenbarneveltstraat, Spoorlaan en Energieweg; ∘ verkeer via de auto-onderdoorgang ook naar de Regenboog en Nieuwe Aamsestraat kan rijden; ∘ de herstructurering plaatsvindt in negen verschillende fasen; ∘ deze fasen zijn vastgelegd in het faseringsplan “Woonrijp maken stationsgebied Elst”, van 22 februari 2016; ∘ per fase een vooraf afgebakend wegvak wordt aangepakt; ∘ voor elke fase tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen; ∘ dit besluit betrekking heeft op het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen in fase 2; ∘ fase 2 volgens planning uitgevoerd wordt in week 30 t/m 34 van 2016; ∘ in deze fase gewerkt wordt aan het noordelijke deel van de Spoorlaan en het zuidelijke deel van de Regenboog; ∘ de Spoorlaan een nieuwe weg is aan de oostzijde van het station tussen de Energieweg en de Nieuwe Aamsestraat; ∘ het gedeelte van de Regenboog tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat verlegd wordt zodat deze recht aansluit op de Spoorlaan; ∘ bij de werkzaamheden in fase 2 het kruispunt met de Nieuwe Aamsestraat wordt verlegd en het kruispunt Regenboog-Meiregen het fietspad aansluit op de rijbaan ∘ dit betekent dat de volgende (delen van) wegen in het gebied tijdelijk worden afgesloten door het plaatsen van borden C1, uit bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met bouwhekken: a. Nieuwe Aamsestraat, tussen de tijdelijke spoorwegovergang en de Van Heemskerkstraat; b. Johan de Wittstraat, tussen Groen van Prinstererstraat en Van Heemskerkstraat; c. het kruispunt Regenboog - Meiregen; d. de Nieuwe Aamsestraat, tussen huisnummer 26 en de tijdelijke spoorwegovergang; e. de Spoorlaan; f. de busbaan op de Regenboog; ∘ ter informatie aan weggebruikers op de Groen van Prinsterenstraat een vooraankondiging van de afsluiting van de Johan de Wittstraat wordt geplaatst; ∘ een vooraankondiging voor afsluiting van de Nieuwe Aamsestraat wordt geplaatst aan de westzijde van het kruispunt Nieuwe Aamsestraat / Colosseum, met de tekst “doorgaand verkeer gestremd / Bedrijven bereikbaar”; ∘ ter informatie bij de afsluitingen ook borden J16, uit bijlage 1 van het RVV 1990, worden geplaatst (let op: werkzaamheden) op de volgende locaties: a. Nieuwe Aamsestraat, ter hoogte van huisnummer 26a; b. Regenboog, ter hoogte van huisnummer 87; c. Meiregen, ter hoogte van huisnummer 23; ∘ (bouw)verkeer, dat gebruik mag maken van de Nieuwe Aamsestraat ten westen van de afsluiting, uit het oogpunt van verkeersveiligheid maximaal 30 km/h mag rijden; ∘ hiertoe bord A1 worden geplaatst, ter hoogte van huisnummer 26a; ∘ door afsluiting van de kruispunten Regenboog - Nieuwe Aamsestraat en Regenboog – Meiregen gemotoriseerd verkeer richting de Nieuwe Aamsestraat een andere route moet rijden; ∘ de route voor doorgaand verkeer via Industrieweg Oost-Olympiasingel-Rijksweg Zuid het meest geschikt is hiervoor; ∘ bewoners van de Meiregen die parkeren op het parkeerterrein aan de zuidkant van de Regenboog nu moeten rijden via de die route normaliter is afgesloten ter hoogte van de Sterrenhemel door een fysieke barrière in de vorm van een middengeleider en paaltjes; ∘ deze fysieke barrière tijdelijk wordt opgeheven door het verwijderen van de middengeleider en de paaltjes; ∘ op de plek van de afscheiding een belangrijke fietsroute voor verkeer in oost-west richting is gelegen; ∘ om de verkeersveiligheid te borgen aan weerszijden van de fietsroute daarom borden J24 (let op: fietsverkeer), uit bijlage 1 van het RVV 1990, worden geplaatst; ∘ de genoemde verkeersmaatregelen van kracht zijn in de weken 30 t/m 34 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; ∘ op het moment dat de verkeersmaatregelen voor de definitieve situatie worden geplaatst, worden die van kracht; ∘ dit besluit van kracht is gedurende de uitvoering van werkzaamheden aan fase 2 (uitgezonderd het aanpassen van de maximumsnelheid op de Nieuwe Aamsestraat) en het daarna automatisch komt te vervallen; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ∘ de in het besluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van Elst liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe; ∘ overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. de volgende (delen van) wegen af te sluiten voor verkeer door het plaatsen van borden C1, uit bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met bouwhekken: a. Nieuwe Aamsestraat, tussen de tijdelijke spoorwegovergang en de Van Heemskerkstraat; b. Johan de Wittstraat, tussen Groen van Prinstererstraat en Van Heemskerkstraat; c. Regenboog tussen Meiregen en Nieuwe Aamsestraat; d. de Nieuwe Aamsestraat, tussen huisnummer 26 en de tijdelijke spoorwegovergang; e. de Spoorlaan; f. de busbaan op de Regenboog; 2. (brom)fietsers uit te zonderen van de afsluiting, zoals genoemd onder punt 1, lid a, door het plaatsen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd (brom)fietsers”; 3. (brom)fietsers aan aanwonenden uit te zonderen van de afsluiting, zoals genoemd onder punt 1, lid b, door het plaatsen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd (brom)fietsers en aanwonenden”; 4. bouwverkeer en (brom)fietsers uit te zonderen van de afsluiting, zoals genoemd onder punt 1, lid d, door het plaatsen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd (brom)fietsers en bouwverkeer”; 5. de maximumsnelheid op de Nieuwe Aamsestraat, tussen Nieuwe Aamsestraat 26 en de Spoorlaan, in te stellen op 30 km/h door het plaatsen van bord A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990; 6. op basis van artikel 15, lid 2 van de WVW, de fysieke afsluiting op de Regenboog in de vorm van een middengeleider en paaltjes, ter hoogte van Sterrenhemel, wordt verwijderd; 7. bebording wordt geplaatst en verwijderd zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk 401787-04A01-C; 8. de maatregelen genoemd onder punten 1 t/m 4 en 6 t/m 8 van kracht te laten zijn in de weken 30 t/m 34 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; 9. de maatregel genoemd onder punt 5 van kracht te laten zijn in de weken 30 t/m 51 van 2016, of zoveel korter of langer dan nodig; Aldus besloten in de vergadering van 19 april 2016. Burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris, de burgemeester, drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk. Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’. Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.
Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.