Verkeersbesluit tot het openstellen van de verbinding en instellen eenrichtingsweg op de verbindingsweg tussen de Dorpsstraat en parkeerterrein Land van Tap (Sikkepaadje) te Elst

DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit tot het openstellen van de verbinding en instellen eenrichtingsweg op de verbindingsweg tussen de Dorpsstraat en parkeerterrein Land van Tap (Sikkepaadje) te Elst.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Ons kenmerk: 15bwb00112 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge de verwijdering van een voorziening ter regeling van het verkeer moet geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregel leidt tot een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weggedeelte gebruik kan maken; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van borden model C2 en C3 uit bijlage 1 van het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemandateerde van de korpschef van de politie; Aanleiding • Op dit moment wordt de Dorpsstraat in Elst in fasen heringericht. Begin 2016 wordt ook gestart met de herinrichting van het Europaplein. Deze werkzaamheden zorgen tijdelijk voor een aanzienlijke vermindering van het aantal parkeerplekken in het centrum van Elst. Om dat op te vangen is een parkeerterrein ingericht op het Land van Tap. • De Wagenmakersstraat, een verbindingsweg tussen de Dorpsstraat en de Randweg/ Rijksweg Zuid, is een van de ontsluitingsmogelijkheden voor motorvoertuigen van en naar het Land van Tap. Een andere mogelijkheid is ontsluiting via de zijweg van de Dorpsstraat tussen huisnummers 49 en 51 (Sikkepaadje). Het profiel is daar echter smal en er vanwege verkeersveiligheid moet op die weg eenrichtingsverkeer worden ingesteld; • Voor het openstellen van de verbinding via dit paadje naar het parkeerterrein voor gemotoriseerd verkeer, moeten de paaltjes verwijderd worden; • Het verzoek is gekomen vanuit de winkeliers die graag een bereikbare parkeergelegenheid in de nabijheid van hun winkel willen hebben. Overwegende dat: ∘ vanaf de Dorpsstraat, tussen huisnummer 49 en 51, een zijweg ligt die aansluit op de hoofdingang van theater De Kik, een aantal garageboxen en de achterzijde van een aantal winkels in de Dorpsstraat; ∘ deze weg in de volksmond ook wel het Sikkepaadje wordt genoemd; ∘ deze zijweg ook een verbinding voor voetgangers vormt richting de Rijksweg Zuid; ∘ de breedte van de weg op het smalste punt 3,30 meter is; ∘ de weg in de huidige situatie in twee richtingen bereden mag worden; ∘ de intensiteit van zowel motorvoertuigen als langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) in de huidige situatie zeer laag is; ∘ de zijweg ook aansluit op het voormalige Land van Tap, maar daar momenteel alleen doorgang mogelijk is voor fietsers en voetgangers; ∘ deze doorgang voor autoverkeer opengesteld kan worden door bij de aansluiting van de zijweg op het land van Tap de daar aanwezige paaltjes te verwijderen; ∘ indien de weg gebruikt moet worden als ontsluiting van het parkeerterrein de intensiteit zal toenemen; ∘ gemotoriseerd verkeer in twee richtingen op de zijweg niet meer wenselijk is aangezien dat zou zorgen voor opstoppingen; ∘ autoverkeer in twee richtingen tevens een verslechtering van de verkeersveiligheid van langzaam verkeer, waarbij voetgangers ook van de zijweg gebruik maken als verbinding van en naar de Rijksweg Zuid/parkeerterrein en Dorpsstraat, tot gevolg zou hebben; ∘ dit zeer onwenselijk is; ∘ instellen van eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen hierin een oplossing kan bieden; ∘ de landelijke richtlijn van het CROW (ASVV 2012 paragraaf 11.2.3) beschrijft dat de rijbaan van een erftoegangsweg met eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen en fiets een minimale breedte van 3,40m nodig heeft; ∘ dit een optelsom is van de benodigde breedte van een auto van 2,40m, inclusief koersafwijking, bij 30 km/h en de benodigde breedte van een fiets van 1,00m, inclusief koersafwijking; ∘ indien fietsverkeer in twee richtingen wordt toegestaan minimaal 3,85m benodigd is; ∘ het gezien de functie van de weg (bestemmingverkeer) voor motorvoertuigen niet nodig is om fietsers die in dezelfde richting rijden in te halen; ∘ motorvoertuigen op deze zijweg van de Dorpsstraat in de praktijk ook vaak geen 30 km/h zullen rijden, maar naar verwachting eerder stapvoets (ongeveer 15 km/h); ∘ de inrichting van de weg (smal) een lagere snelheid afdwingt; ∘ korte tijd achter een fietser rijden ook nauwelijks tijdverlies betekent voor bestuurders van motorvoertuigen; ∘ de zijweg (Sikkepaadje) met een breedte van minimaal 3,30m in theorie niet voldoende ruimte biedt om tegelijkertijd een auto en fiets elkaar te laten passeren; ∘ de gemiddelde voertuigbreedte in Nederland 1,70m is; ∘ de koersafwijking bij een snelheid lager dan 30 km/h ook kleiner is; ∘ dit voldoende ruimte overlaat voor een auto en fiets om elkaar te kunnen passeren; ∘ er daarbij ook ruimte overblijft voor voetgangers; ∘ het voornemen voor het openstellen van de verbinding en het instellen van eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen in de praktijk dan ook geen verslechtering van de verkeersveiligheid betekent; ∘ ook het feit dat niet wordt voldaan aan richtlijnen in de praktijk niet betekent dat de verkeersveiligheid voor fietsers verslechtert, omdat het aandeel voetgangers en fietsverkeer laag is alsook de snelheid van motorvoertuigen; ∘ openstellen van de verbinding via de zijweg van de Dorpsstraat naar het voormalige Land van Tap zorgt voor een betere ontsluiting van de parkeergelegenheid alsook de bereikbaarheid; ∘ hiermee twee toegangswegen ontstaan naar het voormalige Land van Tap; ∘ consequentie hiervan is dat waarschijnlijk het eerste deel van de Dorpsstraat wat drukker zal worden, het tweede deel (na de zijstraat) wat minder druk; ∘ hetzelfde geldt voor de Wagenmakersstraat; ∘ in de huidige situatie de route via de Randweg-Wagenmakersstraat loopt, deze wegen wat minder druk zullen worden; ∘ hiermee de intensiteiten op deze wegen zullen wijzigen en de verkeersveiligheid en de doorstroming hiermee niet zullen verslechteren; ∘ het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de richting van het voormalige Land van Tap, waarbij verkeer het terrein oprijdt vanaf de Dorpsstraat; ∘ bij de Dorpsstraat ter aanduiding van het eenrichtingsverkeer bord C3, zoals beschreven in bijlage 1 van het RVV 1990, wordt geplaatst; ∘ dit wordt ondersteund door borden C2, zoals beschreven in bijlage 1 van het RVV 1990, aan de zijde van het Land van Tap; ∘ geschat wordt dat 300 motorvoertuigen van de zijweg gebruik zullen maken op basis van berekeningen in het verkeersonderzoek van Mobycon dd. 29 juni 2015 (rapport 5324-R-E); ∘ gebruikers van de kleine parkeerplaats achter het pand met huisnummer 51 en de overige voorzieningen die via de zijweg te bereiken zijn na instellen van eenrichtingsverkeer alleen nog richting het Land van Tap mogen wegrijden; ∘ dit voor een deel van die gebruikers mogelijk wat beperkte extra reistijd oplevert; ∘ parkeerders op het kleine parkeerterrein achter huisnummer 51 met een lastige draai de zijweg op moeten rijden; ∘ dit in de praktijk problematisch kan zijn door de beperkte ruimte bij de ingang van de bewuste parkeerplaats; ∘ een extra uitrit aan de zuidzijde van het parkeerterrein hiervoor mogelijk een oplossing is; ∘ er is gesproken met de gebruiker van Dorpsstraat 51 en dat wordt gekeken in hoeverre het een probleem is als de gebruikers van het parkeerterrein over een lengte van ongeveer 15 meter in noordelijke richting rijden; ∘ de gebruikers van het parkeerterrein dit nu ook al doen en het gezien de lage intensiteiten geen probleem is; ∘ winkeliers naast de zijweg en in de directe omgeving ervan geïnformeerd zijn door het Centrum Management Elst en akkoord zijn met de maatregel; ∘ de eigenaar van de garageboxen ook over de maatregel geïnformeerd is; ∘ de zijweg (Sikkepaadje) onderdeel is van de parkeerschijfzone; ∘ parkeren op de rijbaan daarom niet is toegestaan; ∘ er geen parkeervakken op het Sikkepaadje zelf aanwezig zijn; ∘ het Land van Tap onderdeel uitmaakt van de parkeerverbodzone; ∘ deze twee gebieden vanwege het verbod om te parkeren goed op elkaar aansluiten; ∘ bij de aansluiting van het Sikkepaadje op het land van Tap geen borden E1 (einde zone parkeerverbod) worden geplaatst omdat verkeer vanaf die plek niet in de richting van de Dorpsstraat mag rijden en er dus geen informatief doel mee wordt gediend; ∘ op die plek wel een bord wordt geplaatst om het einde van de parkeerschijfzone aan te duiden; ∘ door het indirect wijzigen van de bebording wordt het parkeerregime aan de achterzijde van Dorpsstraat 49 ook wat gewijzigd; ∘ van een blauwe zone zonder vakken, wordt het terrein nu onderdeel van een parkeerverbodszone zonder vakken; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; ∘ de zijweg van de Dorpsstraat, het Sikkepaadje, binnen de bebouwde kom van Elst ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe; ∘ het terrein naast het Sikkepaadje in eigendom is van JPO vastgoed en zij per brief zijn geïnformeerd over dit besluit; ∘ overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemandateerde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. de toegang voor autoverkeer naar het parkeerterrein op het voormalige Land van Tap via de zijweg van de Dorpsstraat mogelijk te maken door de paaltjes, die momenteel tussen de zijweg van de Dorpsstraat en de aansluiting naar het parkeerterrein op het voormalige Land van Tap staan, te verwijderen; 2. tot het instellen van een eenrichtingsweg op de zijweg van de Dorpsstraat, tussen huisnummers 49 en 51, waarbij verkeer in zuidelijke richting rijdt, door het plaatsen van borden C2 en C3 uit bijlage 1 van het RVV 1990; 3. fietsers uit te zonderen van de eenrichtingsweg uit besluitpunt 2, door onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers) aan te brengen; 4. tot het instellen van een parkeerverbodzone op het terrein aan de achterzijde van de winkels door het plaatsen van bord E1 (zone) en bord E11 (einde parkeerschijfzone) uit bijlage 1 van het RVV 1990; 5. de bebording aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening; Aldus besloten in de vergadering van 5 januari 2016. Burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris, de burgemeester, drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk. Dit besluit wordt bekendgemaakt in de gemeentepagina van de Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer K. Vogels (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed. Afschrift aan: Politie Divisie Executieve Ondersteuning Afd. verkeersadvisering

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2016.

Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deOverbetuwegids.nl
Redactie deOverbetuwegids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen overbetuwe
  2. stcrt-2016-1117

Gerelateerde berichten