DeOverbetuwegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit voor het opheffen van het stopgebod op kruispunt Valburgseweg-Visstee Elst.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Ons kenmerk: 15BWB00068 Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe; Gelet op • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap; • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het verwijderen van het verkeersteken B7 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit; • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie; Aanleiding De gemeente heeft geconstateerd dat een voorrangskruispunt in een 30 km-zone aanwezig is met een stopbord zonder stopstreep. Daarnaast gedraagt het verkeer zich alsof er geen voorrangsregel bestaat. Het verzoek is dan ook om deze voorrangsregel op te heffen. Overwegende dat: • in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe is aangegeven dat alle wegen binnen de bebouwde kom van Oosterhout zijn aangewezen als erftoegangswegen, uitgezonderd de gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom; • op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom van Oosterhout een snelheidsregime van 30 km/uur is ingesteld; • voor het instellen van een 30 km-zone landelijke richtlijnen zijn opgesteld, waarin staat dat: ∘ wegen/weggedeelten een verblijfsfunctie hebben en de intensiteiten niet hoog zijn, omdat het verkeer zijn/haar bestemming of vertrekpunt heeft in de onder ‘besluiten’ genoemde wegen/weggedeelten en er daarnaast geen sprake is van een sluiproute of doorgaand verkeer; ∘ de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de onder ‘besluiten’ genoemde wegen/weggedeelten en hun omgeving (verblijfsfunctie met lage intensiteiten, geen as- en kantmarkering, geen rijstrookindeling, geen scheiding in rijrichting, het toepassen van een open verharding en geen aparte brom-/fietsvoorzieningen); ∘ de kruisingen binnen de in te stellen 30 km/uur zone gelijkwaardig zijn vormgegeven, waarbij geldt: ‘bestuurders van rechts gaan voor’; ∘ er diverse overgangen zijn naar een hogere maximumsnelheid, die binnen 20 meter van een kruisende weg ligt, waarbij de voorrang is geregeld middels verkeerstekens of een inritconstructie; ∘ op deze wegen snelheidsremmende maatregelen zijn gerealiseerd in de vorm van drempels, eenzijdige wegversmallingen en inritconstructies om de gewenste snelheid ook daadwerkelijk af te dwingen; • de inrichting van de wegen Valburgseweg en Visstee voldoen aan de richtlijnen voor een 30 km-zone; ∘ de gemeente heeft geconstateerd dat een voorrangskruispunt in een 30 km-zone aanwezig is en dat dit voorrangskruispunt is uitgevoerd middels een stopbord (bord B7 van bijlage 1 van het RVV 1990) en er geen stopstreep is aangebracht; ∘ geconstateerd is dat het verkeer zich niet houdt aan de ingestelde voorrangsregel en dat meldingen dit ook bevestigen; ∘ hiermee dus niet voldaan wordt aan de toepassingsvereisten genoemd in de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, namelijk dat dit bord slechts toegepast wordt op kruispunten en splitsingen van wegen, waar de meeste bestuurders voor het oprijden uit eigen beweging stoppen; ∘ daarnaast is op de plaats voor het bord waar gestopt moet worden geen stopstreep aanwezig, maar heeft bovendien geen toegevoegde waarde omdat het stoppen voor het bord niet het gewenste overzicht geeft; ∘ bij de herinrichting van de Valburgseweg in het najaar van 2012 de breedte van de weg van 7,5 meter is teruggebracht naar 5,5 meter en dat naast de rijbaan parkeervakken zijn aangebracht; ∘ daarnaast ook het kruispunt voorzien is van een plateau waardoor de aanwezigheid van de zijstraat verder benadrukt wordt alsmede een snelheidsremmende maatregel is aangebracht waarmee de gereden snelheid verder gereduceerd wordt; ∘ de vormgeving van het kruispunt niet afwijkt van andere kruispunten binnen de bebouwde kom; ∘ er weliswaar iets verminderd overzicht is in geval van geparkeerde auto’s vlakbij het kruispunt, maar dat dit niet als knelpunt gezien wordt; ∘ dit ondervangen kan worden door het plaatsen van een waarschuwingsbord op de Valburgseweg om het verkeer te attenderen op de aanwezigheid van een weg van rechts waar bestuurders uit kunnen komen; ∘ het waarschuwingsbord J8 van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst wordt in plaats van bord B5 (voorrangskruispunt) om, zeker in de beginperiode, het verkeer te laten wennen aan deze nieuwe situatie; ∘ het waarschuwingsbord J8 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt uitgelegd als ‘gevaarlijk kruispunt’, maar dit bord in deze situatie meer wordt toegepast vanwege de herkenbaarheid van het bord met als doel om het verkeer te attenderen op enerzijds de aanwezigheid van een kruispunt en anderzijds het ontstaan van een nieuwe verkeersregel waarbij bestuurders van rechts nu wel voorrang hebben (waarbij dit laatste vooral geldt voor bestuurders die de situatie kennen); ∘ het opheffen van de voorrangsregel naar verwachting ten goede komt aan de eenduidigheid van de kruispunten en daardoor de verkeersveiligheid ten goede komt; ∘ het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; ∘ de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen; ∘ de Zandstraat en De Onderijen binnen de bebouwde kom liggen van Oosterhout en in eigendom en beheer zijn van de gemeente Overbetuwe; ∘ het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het besluit van 20 december 2011 is gemandateerd aan de manager van het team beheer buitenruimte en vastgoed, waarbij ondermandaat is verleend aan de medewerker verkeer van het team beheer buitenruimte en vastgoed; • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N : 1. door het verwijderen van bord model B7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrangsregeling op kruispunt Valburgseweg-Visstee te Elst op te heffen, zodat bestuurders op de Valburgseweg in oostelijke richting voorrang moeten verlenen aan kruisende bestuurders vanaf de Visstee; 2. de verkeersborden te verwijderen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening. Andelst, 29 juli 2014 namens burgemeester en wethouders, medewerker verkeer team beheer buitenruimte en vastgoed, K.Vogels Dit besluit wordt gepubliceerd in De Betuwe en de Staatscourant. Niet mee eens? Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300. Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes wekenna de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift: • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer; • de datum en een omschrijving van dit besluit; • waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen! Voorlopige voorziening Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen! Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren. Digitaal voorlopige voorziening vragen U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Onderwerp: Verkeer | Weg, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2015.
Dit artikel verscheen op deOverbetuwegids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Overbetuwe, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.